Przedstawiamy opracowany w naszym Kole mini-poradnik o tym, na co zwrócić uwagę i o czym pamiętać podczas korzystania z bankowości internetowej oraz internetowych zakupów.

Problematyka ta jest złożona i obszerna, dlatego zalecamy również samodzielne jej zgłębianie, bo mini-poradnik to tylko podstawowa wiedza i jako taki powinien być punktem wyjścia do jej poszerzania.

Archiwum 2023

[2022]    [2021]    [2020]    [2019]    [2018]    [2017]    [2016]

W dniach od 2 do 7 września 2023 r., kilkunastoosobowa grupa tyskich emerytów policyjnych oraz sympatyków wyjechała autokarem do „perły północnych Węgier”, czyli Egeru.

Pierwszy dzień naszej wycieczki rozpoczął się od zwiedzenia w miejscowości Aggtelek i jaskini Baradla, która wpisana jest na listę UNESCO.

Po południu mogliśmy już podziwiać okazałe budynki w Egerze, pochodzące z okresu baroku i czasów tureckich. Zamieszkaliśmy w eleganckim kompleksie hotelowym, znajdującym się w centrum tego kurortu, czyli w hotelu Eger Park. Do dyspozycji mieliśmy rozbudowaną bazę gastronomiczną z kilkoma restauracjami i znakomitym jedzeniem oraz centrum wellness z basenem, jacuzzi, kilkoma saunami, a także bezpłatne wejścia na słynące z leczniczej wody kąpieliska termalne oraz do łaźni tureckiej.

Przez następne dni pobytu zwiedzaliśmy Eger, podziwiając zabytki historyczne, w tym zamek Eger, minaret, a także dokonując zakupu win egerskich, w tym słynne wino czerwone, Egri bikaver. Oczywiście korzystaliśmy również z hotelowej strefy SPA i kąpielisk termalnych.

W drugim dniu udaliśmy się autokarem do Doliny Pięknej Pani, gdzie w jednej z piwniczek mieliśmy możliwość degustacji win z przekąskami. Ale największą atrakcją tego wieczoru były tańce w wykonaniu uczestników naszej wycieczki, przy muzyce węgierskiej, w wykonaniu muzyka, który prawie dwie godziny bez przerwy potrafił zabawiać gości.

Niestety w szóstym dniu, po śniadaniu i wykwaterowaniu pożegnaliśmy piękny Eger i udaliśmy do miejscowości Tokaj, w której zwiedziliśmy najsłynniejszy region winiarski na Węgrzech. Pospacerowaliśmy po uliczkach miasteczka, podziwiając pomniki św. Stefana, Bachusa oraz piwnicę Rakocziego, gdzie mieliśmy degustację win tokajskich. Po obiedzie (pyszny gulasz węgierski) i dokonaniu zakupu win (polecam tokaj Aszu i Szamorodni) udaliśmy się w drogę powrotną do domu przez Słowację, mając możliwość podziwiania pięknych krajobrazów wschodnio-północnej krainy. W doskonałych humorach, we wczesnych godzinach wieczornych dotarliśmy do Tychów.

Zobacz zdjęcia...

Nadrabiamy wakacyjne zaległości i przedstawiamy relację z lipcowego Pikniku, a wkrótce relacja z wycieczki do Egeru.

Tradycyjnie, jak co roku członkowie i sympatycy tyskiego Koła SEiRP spotkali się w dniu 21 lipca br. na Trutowisku Murcki, gdzie odbył się kolejny Piknik Seniora Policyjnego. Przy pięknej pogodzie i dużej frekwencji gościliśmy zaproszonych gości, wśród których byli:

✦ Starosta powiatu bieruńsko-lędzińskiego, Bernard Bednorz wraz z Wicestarostą, Jerzym Mantajem,
✦ I Zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Tychach, nadkomisarz Paweł Rybarczyk wraz z małżonką,
✦ Zastępca Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji Rewizyjnej SEiRP w Katowicach, Ryszard Pietras wraz z członkiem WKR, Bogusławem Bulińskim z małżonką,
✦ Członkowie Prezydium Zarządu Oddziału Wojewódzkiego SEiRP, Paweł Tobolik (koordynator tyskiego Koła) wraz z małżonką i Edward Papiewski z małżonką,
✦ Prezes Koła SEiRP w Bielsku-Białej, Aleksander Cegielski,
✦ Nadleśniczy Nadleśnictwa Katowice, Stanisław Jeziorański.

Byli również z nami funkcjonariusze Policji i grono naszych sympatyków.

Po powitaniu gości i uczestników Spotkania przez Prezesa Zarządu Koła,
Tadeusza Szkarłata, minutą ciszy została uczczona pamięć naszych kolegów którzy odeszli „na wieczną służbę”.

Kolejnym punktem była uroczystość wręczenia legitymacji członkowskich naszym nowym Koleżankom i Kolegom:

✦ Marioli Bulińskiej
✦ Krzysztofowi Bielińskiemu
✦ Adamowi Stasieczkowi.

Po części oficjalnej nastąpiło pozowanie do wspólnej fotografii wszystkich uczestników Pikniku, a następnie odbyła się tradycyjna biesiada.

Firma „Bistro Karlik” z Bierunia serwowała pieczone golonka z ziemniakami i kapustą, natomiast firma „Wyndzok” częstowała grillowanymi smacznymi krupniokami oraz kiełbasą a także grochówką. Nie zabrakło oczywiście kołoczy z serem, jabłkami i truskawką oraz specjalnie upieczonego bochenka chleba, o wymiarach 40x60 cm, do „szpyrki” z Piekarni Tomasza Dajki z Bojszów Nowych. Były też kiszone ogórki „Krystyny” a także napoje z firmy „Maspex” i „złocisty napój” o nazwie Gronie, z tyskiego Browaru Książęcego.

Przy znakomitej oprawie muzycznej w wykonaniu Jerzego Sklorza szybko upłynął czas biesiadowania. Serdeczne podziękowania dla naszego członka
wspierającego, Pawła Doliny za bezpieczny przywóz i odwóz autokarem większości uczestników.

Do zobaczenia na kolejnym IX Pikniku w lipcu 2024 roku.

Zobacz zdjęcia...

Realizując wynikające z przyjętego Planu Działań Koła SEiRP w Tychach zadania, postanowiliśmy w tym roku zwiedzić wschodnią „ścianę” kraju.

W dniu 23 maja 2023 r. o godz. 7:00 ,członkowie tyskiego Koła SEiRP wraz
z rodzinami zebrali się na parkingu przed Stadionem Miejskim, skąd po „zaokrętowaniu” na pokład autokaru rozpoczęliśmy podróż na kresy wschodnie.

Pierwszym przystankiem był rejon Urzędu Miejskiego w Tychach, gdzie
nasza grupa zrobiła sobie wspólną, pamiątkową fotografię.

Podróż „w nieznane”, rozpoczęliśmy od zwiedzenia stolicy Lubelszczyzny. Do Lublina na plac Zamkowy przyjechaliśmy ok. godz. 13:00. Tu czekała na nas sympatyczna przewodniczka Magda. Spacerując po Starówce trasą z Bramy Krakowskiej, zwiedziliśmy Rynek z zabytkowymi kamienicami, Trybunał Koronny oraz inne zabytkowe miejsca. W trakcie zwiedzania, w restauracji „Święty Michał” odbyła się degustacja lubelskiego cebularza, który jest produktem regionalnym. Skosztowaliśmy też innego miejscowego produktu, tak zwanego forszmaku.

Po krótkim odpoczynku udaliśmy się do zamku, w którym zwiedziliśmy kaplicę
Trójcy Świętej, a potem przejechaliśmy do byłego, nazistowskiego obozu koncentracyjnego KL Lublin, bardziej znanego jako „Majdanek”, gdzie zwiedziliśmy Państwowe Muzeum na Majdanku, poświęcone ofiarom II wojny światowej.

Około godziny 17:00 wyruszyliśmy do Zamościa. Tutaj, na trzy dni zakwaterowaliśmy się w Ośrodku Rekreacyjno-Wypoczynkowym „Duet”.

Po obiadokolacji i krótkim wypoczynku, w restauracji odbyło się uroczyste spotkanie integracyjne przy muzyce z udziałem DJ-a. W trakcie bankietu odbyła się miła uroczystość złożenia życzeń „Młodej Parze”, Marioli i Bogusiowi
Bulińskim. Odśpiewaliśmy tradycyjne „Sto lat”. „Pan Młody”poczęstował nas kilkoma butelkami „napoju weselnego”, wprost z Finlandii. Spotkanie zakończyło się już po północy.

W drugim dniu naszej wycieczki, po śniadaniu wyruszyliśmy z naszym przewodnikiem Andrzejem poznawać Roztocze. Zaczęliśmy od zwiedzenia pięknego kościoła modrzewiowego w Tomaszowie Lubelskim, następnie, w miejscowości Susiec, w rezerwacie przyrody Puszczy Solskiej odbyliśmy miły spacer wzdłuż rzeki Tanew. Po drodze można było zakupić różnego rodzaju miody od miejscowego pszczelarza, pana Zbyszka, Szczególnie smaczne były miody; fasolowy, z nawłocia, a także spadziowy z jodły.

Następnie przez Józefów Roztoczański (w którym znajduje się rezerwat konika polskiego) przyjechaliśmy do miejscowości Zwierzyniec, gdzie zwiedziliśmy zabytkowy kościół na wodzie z XVII wieku. Na dziedzińcu starego Browaru z 1806 roku, mogliśmy sprawdzić smak i moc piwa „Zwierzynieckiego”. Niestety, nasze estetyczno-smakowe doznania trochę popsuła nieciekawa, mocno zawyżona cena tego trunku.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Krasnobrodzie. Tu zwiedziliśmy piękne Sanktuarium Maryjne z XVII wieku oraz kapliczkę na wodzie, gdzie ze źródełka pod kapliczką mogliśmy napić się smacznej orzeźwiającej wody.

Potem, w miejscowości Szczebrzeszyn, robiąc sobie pamiątkowe fotki przywitaliśmy się z panem Chrząszczem, który „brzmi w trzcinie”.

Do „naszych domków” w Zamościu na obiadokolację wróciliśmy w późnych godzinach wieczornych. Po kolacji spotkaliśmy się na ognisku, gdzie przy muzyce, grillowanych specjałach i piwie „Zwierzynieckim” szybko upłynął nam czas.

W ostatnim dniu pobytu, po śniadaniu, nasz kierowca Ryszard wypoczywał, natomiast „prawie” cała grupa udała się z przewodnikiem Andrzejem na zwiedzanie „Perły Renesansu” jakim jest założone w 1580 roku przez hetmana wielkiego koronnego Jana Zamojskiego, miasto Zamość, które w 1992 r. zostało wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Zwiedziliśmy Starówkę i inne zabytki miasta.

Po obiedzie wyruszyliśmy w drogę powrotną do Tychów, a około godz.21:00, na parkingu nastąpiły wzajemne pożegnania uczestników wycieczki.

Szczególne podziękowania za bezpieczną jazdę składamy naszemu sympatycznego kierowcy Ryszardowi, z Wydziału Transportu KWP w Katowicach.

Do zobaczenia na następnej wycieczce krajoznawczej.

Zobacz zdjęcia... .

Tradycyjnie, w marcu każdego roku (wyjątkiem był zeszłoroczny, "pandemiczny" marzec), zapraszamy nasze Panie na uroczyste spotkanie z okazji Ich święta. W tym roku, w dniu 10 marca, Panie - oczywiście w towarzystwie płci męskiej - podejmowaliśmy na uroczystym spotkaniu w kawiarni „Rapsodia” w Tychach.

Rozpoczęliśmy jednak od sprawozdawczego zebrania naszego Koła za 2022 rok.
Po zakończonym zebraniu prezes Koła, Tadeusz Szkarłat złożył Paniom życzenia świąteczne. Niespodziankę sprawiła sekretarz Koła, Józia Osior, składając życzenia z okazji Dnia Mężczyzny, który wypadł akurat w tym samym dniu.

Obecny na Spotkaniu I Zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Tychach, nadkom. Paweł Rybarczyk wraz z małżonką, złożył w imieniu Komendanta Miejskiego Policji życzenia z okazji Dnia Kobiet.

Następnie wszyscy uczestnicy zostali zaproszeni do tradycyjnego śląskiego obiadu czyli klusek, modrej kapusty i rolady, a na deser było „big” ciastko i kawa.

Nasze Panie zostały obdarowane kwiatkami w doniczkach, porcelanowymi zajączkami oraz tabliczkami czekolady.

Spotkanie upłynęło w miłej, rodzinnej atmosferze oraz omawianiu tegorocznych zamierzeń związanych z działalnością kulturalną i rekreacyjną w naszym Kole.

Zobacz zdjęcia...

Zapraszamy do zapoznania się z krótką informacją o uczestnictwie miłośników opery z naszego Koła, w Chorzowskim Centrum Kultury.

Kontynuując muzyczne rozpoczęcie nowego roku, kilkunastu tyskich emerytów policyjnych wraz z małżonkami, do których dołączyli również członkowie wspierający i sympatycy, wybrało się 14 lutego 2023 r. do Opery Śląskiej w Bytomiu, na Walentynkowy spektakl operowy „Napój Miłosny” Gaetano Donizettegio.

Przy wejściu na salę koncertową (spektakl w wersji koncertowej odbył się na Sali im. Adama Didura, założyciela bytomskiej Opery, z uwagi na remont sali głównej), nasze Panie zostały obdarowane czerwonymi różami.

Uczestniczyliśmy w pięknym przedstawieniu, ukazującym perypetie
miłosne ubogiego Nemorino i pięknej Adiny. Tytułowy „eliksir miłości” okazał się zwykłym winem. Mieliśmy okazję posłuchać pięknych pieśni w wykonaniu znakomitych solistów operowych; Gabrieli Legun-Gołaszewskiej i Andrzeja
Lamperta, przy akompaniamencie chóru i orkiestry Opery Śląskiej. Niestety, był problem z wysłuchaniem arii operowych, ponieważ spektakl w całości wykonany był w języku włoskim.

Może będzie to impuls dla naszych członków i sympatyków, do nauki języka włoskiego?

Zobacz zdjęcia...

Nowy rok z kulturą rozpoczęliśmy 17 stycznia, wizytą w katowickim teatrze im.Stanisława Wyspiańskiego. Zapraszamy do zapoznania się z krótką, ale treściwą relacją.

Informujemy, że 31 stycznia 2023 roku, kończy służbę i przechodzi na zasłużony odpoczynek, Komendant Miejski PSP w Tychach, st. bryg. mgr inż. Piotr Szojda. Z tej okazji, Komendant przesyła wszystkim członkom naszego Koła podziękowania za wieloletnią współpracę oraz świąteczno-noworoczne życzenia. My również dziękujemy Komendantowi za wsparcie oraz pomoc i życzymy wszystkiego najlepszego w tym nowym okresie życia.

Z początkiem Nowego Roku zapraszamy do lektury wybranych artykułów z ostatniego, ubiegłorocznego numeru "Olsztyńskiego Biuletynu Informacyjnego" ZOW SEiRP w Olsztynie.

Autorzy przedstawiają swoje, wcale nieoczywiste opinie o uwikłaniu się Zarządu Federacji Stowarzyszeń Służb Mundurowych RP oraz tworzących ją stowarzyszeń we współpracę z politykami różnych ugrupowań opozycyjnych oraz brak jakichkolwiek efektów tej współpracy, zwłaszcza jeśli chodzi o zniesienie skutków ustawy z 16 grudnia 2016 roku, radykalnie zmniejszającej świadczenia emerytalno-rentowe części naszych Koleżanek i Kolegów.

Zachęcamy do skomentowania tych artykułów, za pośrednictwem naszego formularza kontaktowego. Najciekawsze opinie opublikujemy.